KOORDINACE RUKA-OKO
- Jana Babáčková
- 29. 4.
- Minut čtení: 7
... nebo také jiným slovem vizuomotorika, je schopnost zpozorovat předmět, dosáhnout na něj a identifikovat jeho vlastnosti jen na základě pozorování (např. tvar, barvu, velikost, váhu, apod.). Schopnost vnímat a zpracovávat informace pozorováním je předpokladem nejen pro budoucí čtení a porozumění textu nebo matematickou představivost, ale i pro běžný, každodenní život malých dětí, například při hraní, oblékání nebo dokonce při sportu (kde hraje roli koordinace pohybů, odhad vzdálenosti nebo rovnováha. To platí překvapivě i pro tak obyčejné věci jako je hod míčem, chůze "pozpátku" nebo skákání po jedné noze). Já bych kombinaci ruka-oko doplnila ještě o mozek a dávám ho pěkně doprostřed, takže to máme koordinace ruka-mozek-oko.

Koordinaci typu ruka-mozek-oko natrénujete s dětmi snadno. Hraček a aktivit na toto téma totiž existuje opravdu hodně. Už dvouleté dítě si umí samo prohlížet leporelo, složit ho a rozložit nebo listovat knížkou. Dokáže uchopit kostku a postavit z ní malý komínek nebo zeď, vkládá nebo zatlouká a kreslí na papír své první motanice. Tříleté děti modelují, lepí, staví, třídí, navlékají korálky na drátek, ťukají do prvních hudebních nástrojů, šroubují víčka od lahví, přelévají vodu mezi nádobkami, hází nebo kutálí míč, střídají nohy do schodů a kopou do kamínků, spotřebovávají neskutečné množství prťavých samolepek, které lepí úplně všude a začíná je bavit puzzle, nebo si to naopak drandí venku na odrážedle bez pomocných koleček... Tak, a teď si schválně projděte tenhle odstavec ještě jednou. Leporela, puzzle, omalovánky, stavebnice, skládačky, zatloukačky a vkládačky, pyramidy z kroužků... Kolik hraček, které máte doma (nebo jste měli doma, když byly Vaše děti ještě malinké) jsem právě vyjmenovala? Vizuomotoriku malých dětí rozvíjí skoro úplně všechno, co jim běžně nabízíme k hraní. Pokud i tak chcete pro svého předškoláka udělat něco navíc, mrkněte do mého katalogu, něco pro Vás mám. A zase k tomu budeme potřebovat nějaký ten papír, jak jinak.
SKLÁDÁNÍ TVARŮ
Hned na začátek si vybírám mojí nejoblíbenější aktivitu z celého setu, která rozvíjí mimo jiné také představivost, fantazii, jemnou motoriku a logické myšlení. Jde o jednoduché vrstvení základních tvarů jako je kolečko, čtverec nebo čára přes sebe do komínku tak, aby jste vytvořili daleko složitější a hezčí tvary. K tomuto účelu je potřebujeme mít nakreslené na průhledné fólii, plastovém víčku větších rozměrů nebo na akrylové podložce, nejlépe kruhového tvaru. Jak to bude čtverec nebo obdélník, některé děti to svádí k zarovnávání, což pak ve výsledku nechtěně limituje jejich fantazii, a to nechceme. Pro zadání kruhový tvar neplatí - předlohu ke skládání si můžete vyrobit z čehokoliv a rozstříhat ji do tvarů celkem čehokoliv, protože z předlohy tvar děti jen napodobují, z ní nic nového netvoří. Koleček potřebujete zhruba deset, kartiček s obrázky složitějších tvarů tak 30, ale i tak se po čase okoukají a děti si začnou tvořit své vlastní. Hned jak budete mít předlohu a kolečka hotová, rozložte to všechno na stůl a nechte dítě napodobovat jeden obrázek po druhém skládáním koleček přes sebe. Pokud máte připravená kolečka v jiné barvě než předlohu, mohou je děti skládat přímo nad výsledný tvar do komínku a porovnávat výsledek. Pokud nemáte čas vymýšlet předlohu, mrkněte do mého katalogu, najdete tam šablonu, ve které je 30 obrázků složitějších tvarů v pěti listech k vytištění a rozstříhání pro 9 koleček. Pokud nemáte doma dostatek víček od misek (a ty jsou na tuhle aktivitu úplně nejlepší, protože do sebe zapadají a komínek sám o sobě drží), můžete se podívat po akrylových kolečkách na webech s výtvarnými potřebami nebo se (svatebními) dekoracemi. No a nebo můžete rozstříhat nějaké tvrdší průhledné, plastové desky nebo fólii.

URČOVÁNÍ BARVY DOTYKEM PRSTU
Pokračujeme pro změnu nejoblíbenější aktivitou mých dětí. Nebojte, hned pochopíte, proč je to tak baví. Začneme tím, že si na stůl připravíte papír, pět pastelek a pět kalíšků s prstovou barvou... Je to tak, tady se ušpiníte, ale je to zábava a nečekaně také docela výzva, pro děti i pro dospělé. Nechte dítě namočit jeden druh prstu do každé z barev, tedy např. oba palce do zelené, oba malíčky do fialové apod., a k tomu si vedle papíru připravte pastelky stejných nebo podobných barev. Nakreslete na papír do řádku nebo do sloupce pod sebou kolečka vybraých barev a nechte dítě obtisknout ten správný prst ke každému z nich, pěkně postupně a bez přeskakování. V praxi to znamená, že hned jak dítě identifikuje barvu puntíku, podívá se na svou ruku a najde prstík, který je v té samé barvě namočený. Ten pak zkusí obtisknout na to správné místo na papíře, a ještě ke všemu jen prst samotný, ne hned celou ruku najednou... To je docela makačka. A pokud dvě nebo více dětí soutěží na čas, je to superzábava ;) Tahle aktivita je to pravé vizuomotorické cvičení ve své nejčistší podobě a dítě si ani nestihne uvědomit, že se vlastně učí. Pokud chcete mít barevná kolečka předem připravená, nabízím pomoc, mrkněte do mého katalogu. Dokonce mám vyrobenou i prázdnou šablonu k vybarvení pro případ, že máte doma jiné barvy, než používám ve svých materiálech já. Pokud se nechcete ušpinit, jde to i jinak, ale počítejte s tím, že se připravíte o polovinu zábavy. Můžete dětem navlénkout na prstíky barevné gumičky co vlasů, můžete prstíky omotat papírovou (netoxickou a neškrtící) barevnou washi páskou, můžete zkusit prstýnky s různě barevnými kamínky, pokud jich máte opravdu hodně. Pozor, bez barvy přicházíte o užitečnou zpětnou vazbu - bez barevného otisku nevíte, jestli dítě zvolilo správný prstík ke správné barvě, takže se musíte celou dobu pečlivě dívat.

HLEDÁNÍ TVARŮ
Hledání (nebo také rozpoznávání) tvarů je odpočinková aktivita, kterou připravíte do pár minut a nemusíte shánět kolečka ani uklízet cákance po barvách. Vezměte pár listů papíru, obyčejnou tužku nebo slabší pastelku a vyrobte nepřehledné motanice základních tvarů různých obtížností. Úkolem Vašeho dítěte bude postupně odhalit jednotlivé tvary v každém z obrázků, a to buď vykreslením plochy nebo obkreslením jeho tvaru. Nechte dítě volně objevovat všechny tvary nebo sami určete jen jeden konkrétní, můžete ho nakreslit do rohu nebo pod obrázek jako předlohu. Můžete také všechny použité tvary zakreslit pod obrázek jako legendu a dítě je bude postupně odškrtávat vždy, když nějaký rozpozná. Čím víc tvarů zamotáte, tím těžší bude pro dítě sledovat linku a odhalit celý tvar. Pokud chcete do aktivity zařadit více prvků hry, použijte k výběru tvaru a formy zvýraznění hrací kostku, svojí vlastní vyrobenou z papíru nebo půjčenou z nějaké jiné deskové hry. Pokud nemáte čas motanice vyrábět, mrkněte ke mě do katalogu. V setu jich mám hned sedm ve třech obtížnostech a v instrukcích je i náčrtek hrací kostky.

DOKRESLOVÁNÍ TVARŮ
U základních tvarů ještě chvilku zůstaneme a přidáme si k nim trochu barev. Ani tohle není náročná aktivita na přípravu a opět cvičíme primárně schopnost zpracovávat informace pouhým pozorováním, nicméně tvary se tu dokreslují rukou a to může být pro děti mladší 4 let frustrující - jejich dovednosti možná nestačí na některé tvary jako je čtverec nebo křížek. Každopádně, teď k té výrobě. K aktivitě Vám stačí jen jeden list papíru, jedna černá fixa a pět nebo šest barevných pastelek. Pastelkami nakreslete několik velkých puntíků nahodile po stránce a od každé barvy jeden malý někde u kraje jako legendu. Pokud budou všechny malé puntíky u jednoho kraje, v jedné řádce nebo v jednom sloupci, děláte aktivitu celkově lehčí. Každému malému kolečku přiřaďte černou fixou jeden tvar, např. čtverec kolem zeleného puntíku, křížek přes modrý puntík, trojúhelník uvnitř červeného puntíku, apod. Úkolem Vašeho dítěte bude postupně přiřadit každému puntíku ve stránce ten správný tvar podle vzoru u kraje. Puntíky řešte s dětmi postupně, nevynechávejte. Účelem není řešit puntíky stejné barvy přednostně ani pamatovat si tvary, ale rozvíjet schopnost porozumět a zpracovávat informace pomocí očí a pohybu rukou. V tomto případě identifikovat barvu puntíku, najít u kraje legendu, identifikovat tvar a pak ho také tomu správnému puntíku dokreslit. Starší děti mohou zkusit barvy po dokreslení všech tvarů spočítat a výsledné číslo zapsat ke kraji s legendou. K identifikaci barev můžete používat také anglická slovíčka a procvičovat tak slovní zásobu.

TRASOVÁNÍ S MÍČKEM
Tahle aktivita je z celého setu ta nejjednodušší na přípravu, a zároveň nejtěžší na provedení (to platí hlavně pro děti). Jde opět o koordinaci ruka-mozek-oko, jenže obě ruce pracují najednou a navíc v opačném směru nebo zrcadlově.
Představte si, že by Vás někdo posadil k listu papíru, který je rozdělený na dvě poloviny. Na obou stranách by byla nakreslená ta samá trasa, např. linka co připomíná písmeno "N", ale zatímco na levé starně papíru by linka začínala vlevo dole, na pravé straně papíru by začínala vpravo nahoře. Vezměte si do každé ruky jeden malý míček (pěnový, gumový nebo míček pro ping pong) a proveďte svůj míček celou trasou, oběma rukama zároveň. Každá ruka sice bude mít stejný tvar trasy, nicméně opačný nebo zrcadlový směr. No, a až si na to zvyknete, můžete zkusit dvě různé trasy na jednom listu najednou, např. kolečko pro pravou ruku a vlnku pro levou...
Pro přípravu Vám stačí jen pár listů papíru a tlustý fix, kterým na každý z listů nakreslíte dvě trasy pro míček - čáry, vlnky, základní tvary nebo motanice s označeným začátkem a koncem a naznačeným směrem pohybu. Vyhněte se malým kartičkám a kreslete dráhy na celý list papíru tak, aby mohla ruka provázet míček po celou dobu a bylo vidět, kde právě jste. Malým dětem zhruba do 4 let věku můžete nabídnout místo míčku nejdřív plastové víčko, které se nikam neodkutálí, ani nespadne ze stolu. Až víčko provedou celou trasou bez zaváhání, můžete ho vyměnit za něco méně ovladatelného, na co se musí dávat větší pozor.

KRESLENÍ PODLE KOSTEK
Zkuste si představit, že máte před sebou krásné omalovánky základních tvarů nejrůznějších velikostí, ale nevíte jakou barvou začít, protože žádná není daná. Obloha je modrá a beruška červená, ale takový čtverec, ten můžete vybarvit v podstatě čímkoliv. A nebo si představte, že máte před sebou prázdné velikonoční vajíčko k dokreslení, ale nevíte, jakým vzorem začít. A co když Vám řeknu, že to mohou obyčejné hrací kostky vyřešit za Vás? Stačí si připřavit tabulku pro čísla 1 až 6 a každému číslu přiřadit jednu barvu nebo jeden vzor. Pokud je šest možností málo, zkuste hod dvěma kostkami a tabulku o dvou rozměrech (a to je zase možná moc, pro barvy určitě...). Nechte dítě hodit kostkou (nebo kostkami) a samo si zkusí dohledat barvu nebo vzor podle připravené tabulky a obrázek dokreslí. Možná se mu bude výsledek líbit a ani si nevšimne, že právě trénuje svou schopnost zpracovávat informace pouhým pozorováním (vyhledáváním informací v tabulce a odečítáním hodnot z hrací kostky). Navíc tady vizuomotoriku kombinujeme s grafomotorikou, pokud nachystáme trochu promyšlenější vzory. A to nejlepší na tom je, že Vaše děti ani nemusí umět čísla, aby se naučily odečítat hodnotu hrací kostky, protože si puntíky mohou představit jako obrázek a ještě je připravujete do budoucna na hraní opravdových deskových her.

Všechny aktivity najdete pod položkou nazvanou "vizuomotorika" u mě v katalogu ke stažení a následně k tisku. Hodně závavy!
Comentarios